tisdag 28 april 2009

Quentin Tarantino och Filmindustrin


Regissören Quentin Tarantino har för många blivit en ambassadör för B-filmen, genom att sprida information om dess historia i massmedia. Via intervjuer och egna filmer har han blivit en filmkompis som tipsar allmänheten om häftiga B-filmer. Men det finns en motsättning i detta eftersom Tarantino arbetar inom Hollywood, som just är alla lågbudgetfilmares konkurrent.

Reservoir dogs from 1992 in Usa

B-film Akademin måste paradoxalt nog först försvara och bemöta kritiken av Tarantino på webbsidan The Anti- Tarantino Page. Ansvarige för denna webbsida är ett före detta Tarantino fan, som blev besviken på sin idol när han fick reda på att Tarantinos film Reservoir Dogs, byggde på Ringo Lams film City on Fire.


Synen på Tarantino som nyskapare av helt egna och nya idéer gick därmed i kras och Anti- Tarantino Page startades emot den tidigare idolen. Nu sprider Anti- Tarantino Page information via webben, för att visa att alla Tarantinos filmer bara är plagiat av gamla filmer.

Thriller a Cruel Picture from 1974 in Sweden

B-film Akademin kan bara konstatera att Anti- Tarantino Page är ett typexempel på människor som inte förstår sig på B-filmkulturen. Film är så mycket mer än bara en berättelses grundläggande innehåll, det är filmberättandet isig som är det viktiga.

City on Fire from 1987 in Hongkong

Dessutom hade ingen annan än Tarantino kunnat komma på filmen Reservoir Dogs genom att se City on Fire. För har man sett båda filmerna, kan man tydligt se att Tarantinos film Reservoir Dogs är en helt annan film, med annorlunda berättarstil, stämning, händelser och annat slut. Skaparna av filmen City on Fire har bara vunnit på detta, eftersom de nu kan marknadsföra filmen på nytt med hjälp av Tarantinos namn.

Inglourious Basterds, 1978, Italy,(Quel maledetto treno blindato)

Om man gör en film baserat på en bok, finns det ingen som säger att det är plagiat. Därför kan man lika gärna göra en film baserad på andras filmer. Tarantino gör det rakt av genom sin kommande film Inglourious Basterds som just bygger på filmen med samma namn från 1978. Så nu har filmen från 1978 återigen kommit upp på videohyllorna och marknadsförs i Tarantinos namn. Räkna också med att Tarantinos version kommer att va en helt annan film än originalet.

Starwars A New Hope from 1977 in Usa


Även George Lucas ska ha byggt sin första Starwars film på Akira Kurosawas film The Hidden Fortress. Framförallt karaktärerna C3PO och R2D2 ska bygga på två bråkande bönder i Kurosawas film. Men har du också sett The Hidden Fortress så förstår man att ingen annan en George Lucas kunde ha kommit på Starwars genom att se den filmen.

Deathrace 2000 from 1975 in Usa


Hela charmen med B-film är just att alla helt respektlöst tar ifrån varandra och sedan gör sina egna versioner och filmer. Det är det som är kul och skapar en rolig B-filmindustri, där alla gör reklam för sina kollegors filmer genom att ta och inspireras ifrån varandra. Så länge filmare bara kan begära betalt när någon ser deras filmer, så ser B-film Akademin inget problem med att detta utbyte av idéer sker inom branschen.


Tyvärr förstör filmjätten Hollywood alltihop när de själva snor ifrån B-filmindustrin och sedan stämmer alla som i sin tur snor deras stöldgods. B-film Akademin ser gärna att Hollywood läggs ner redan idag, så att en mer demokratisk filmindustri kan växa fram.

The Ice Pirates from 1984 in Usa

Upphovsrätten ska bara se till att filmare kan begära betalt för vad de själva har skapat, inte hindra andra från att inspireras, plagiera eller kopiera enstaka delar av deras konstverk. Så länge som filmare bara marknadsför vem de tagit ifrån för att skapa sina verk, så blir det ett ömsesidigt förhållande som gynnar båda parter.


B-film Akademin har sedan länge förstått att Hollywood utnyttjar filmälskaren Quentin Tarantino. Via Tarantinos produktioner blir Hollywood informerade om vart de ska leta för att lära sig den självständiga filmens hantverk och sno deras idéer. B-film Akademin älskar Tarantinos filmer men uppmanar Tarantino att bli en riktig independent filmare igen, så han slipper Hollywoods spioneri och kontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar